Thursday 15 January 2009

Jubah & pengat pisang ...


(Itu aje yang tinggal of pengat pisang yang sedap tak terhingga tu...).. Al-kisah..
P jemput ke rumahnya nak beri souvenir dari Mekah. Dah dua minggu dia tunggu 'simalas-nakpakaibajulawa-ni' kesana. Malas satu hal, malu dua hal. Macam mana nak hilangkan malu tu? Takkan pergi rumah dia semata2 nak ambik souvenir tu, kan?

Sementelah tau dia pun pencinta pisang, maka pengat pisanglah akan dijadikan barter trade. Sebelum kesana, koner kejap kat warong MMA beli 2 ringgit pisang goreng. Kalaulah masa tu ada jual cekodok, lempeng, bingka, lepat, smoothie - semua dari pisang, nescaya akan dibeli juga.

Jangan main2 dengan orang yang taksub dengan pisang and its by-products sebab kalau tak dapat yang dihajat, mood boleh terjejas. Macam T, selagi dia tak dapat lepat yg ITU dan yang dijual kat SITU, hmm.... cerita pun tak guna.

Taksub, taksub juga tapi memang takkan kompromi dengan rasa dan rupa the end products. Kalau cekodok keras, tak manis, berlandong minyak dan terlebih tepung... it's a no no. Kalau lepat tak rasa pisang walhal dari pisang, lebih tepung, tak lemak manis dan ada inti kelapa putih kat tengah2 .. a no no too. Inti kelapa putih dalam lepat adalah penyebok.

Sikit punya cerewet tapi sebenarnya tidak, cerewet yang tidak menjejaskan orang lain. Takde marah2 si penjual dengan soalan2 ala provokasi ... (motto: berhemah dimana saja, tapi tidak pada mereka yang buang pampers 'sesuka ati mak bapak dia' .. <-ayat orang muda zaman sekarang).

I suka buat lempeng pisang. Cepat dan ringkas. Sekarang ni takde masa nak sabar2 goreng satu persatu lempeng tu. Satu adunan buat sekali aje... simbah dalam non-stick pan (tapi kalau dapat non-stick greenpan yang AFC iklankan tu, mesti lagi best tapi mahallah pulak!). Jangan lupa selet pan dengan butter barulah 'othentik' rasa dan baunya. Potonglah lempeng yang setebak tu gaya potongan badan pizza .. Enjoy!

Kesimpulannya: P beri jubah. Lepas sikit punya bergaya depan cermin, pusing kiri, pusing kanan, tonggek sket .. OMG! I truly look awful in jubah. Jubah tersilap potong atau ...............? Dan pengat pisang tu ... hepi aje tengok P & J menikmatinya...

No comments: