Thursday 15 September 2011

Dear Kelly of Al-kisah ...

Dear Kelly,
Anak saya tidak suka makan daging pukal, boring katanya. Dia suka daging yang berurat tapi bila dimasak lama, urat tersebut akan jadi empuk dan bertukar seperti kaca. Saya ingin tahu bagaimana boleh dapat daging seperti itu.


Dear Kelly,
Saya jaga dara saya molek2 sampai saya kawin tapi selepas berkawin saya baru tau suami saya dah takde 'dara', wajarkah saya minta cerai?. Atau pun bila saya hampir berkawin, saya baru tau bakal suami saya tiada 'dara' lagi. Haruskah saya teruskan niat berkahwin atau batalkan saja?.


Dear Kelly,
Tiap bulan saya mesti terima s.o.s. mesej dari orang2 tertentu meminjam duit dari saya. Pinjamnya kerap tapi sesen pun tak pernah dipulangkan pada saya. Niat mencari pahala tapi bila setiap bulan begitu, hati naik hangat dan hangit maka pahala pun hilang. Saya faham perasaan bila tak berduit maka saya rasa apa salahnya saya membantu tapi tidak pula menjangkakan perkara 'harus' bertukar 'wajib' untuk saya pikul.

Saya dapat bayangkan perasaan malu bukan kepalang bila meminjam duit dari orang, lebih2 lagi jika permintaan saya ditolak. Itu juga sebabnya saya masih memberi pada yang meminta namun sedih juga bila sedar para peminjam tidak mencatit apa2 pinjaman yang telah diterima sebaliknya saya seorang saja yang menyimpan 'bukti'.

Saya teringat cerita seorang hambaAllah, tanpa berfikir panjang telah memberi kad ATMnya pada seseorang lalu membenarkannya mengambil seberapa banyak yang diperlukan untuk membayar hutangnya ketika itu. Saya bercita2 menjadi seperti hambaAllah tersebut untuk tidak berkira2 membuat kebajikan namun ajarlah saya cara untuk berkata 'tidak'.

Oleh kerana Dear Kelly masih dalam mood berhari raya maka TAT (turn around time) memberi jawapan dilanjutkan hingga akhir Syawal. Sekian terima kasih.

14 comments:

Mira Marlena said...

I wish you could elaborate more on the Dear Kelly number 2...

Anonymous said...

Huwaaaaaaaaaaaaaa. Second. Grrrrrrrrr dgn blogspot tak leh buka pukul 3.30 tadi.

Ahkak tolong jawab.

No. 1 nak selesai masalah guna presure cooker.

No. 3 - laki deme duda kah?

No. 3 - selagi seligi hayat ditanggung badan, nama anak yg meminjam mmg selalunya tak pulang balik. Tapi kalu kawan, bacalah doa banyak-banyak. Doa org teraniaya
sentiasa makbul, bila masa tak tahu.

No. 4 - I bet we are neighbours. 1 find one we will bergelak ketawa mcm anak dara bila kita berjumpa. Right now, ai masih tak da condifent cam hidung rompong gitu. Kihkihkih.

Ahkak

Mira Marlena said...

Buat Ahkak,

Jangan mara eh?Next time saya pastikan akak dapat nomor satu ok?

ahkakbatik said...

dear CS Kelly.... saya nak kaya supaya cepat balik mesia main forex macam ahkak tu....
dan saya nak ada confident walopun idung rompong boleh kita bergelak ketawa beramai-ramai kerana saya percaya di sini semua idungnya rompong jugak...
cekian..

Rima said...

Cik som
Err ni baru nak merangkak gi rumah teman teman.. err kelly?.. err err hehe.. how hv u been cik som? all good? dah habis rounding ke belum? its like a never ending story eh when it comes to rounding raya.. napa eh gitu?

memberi pada yg memerlu.. semalam my first batch of macarons came out cracking bec i was thinking abt the same thing.. consantrasi not there.. ishhh

Mira Marlena said...

Sorry CS, sampai 3 x post.Just wanna say, regarding to the no. 2, maybe you shud consider doing solat istikharah minta petunjuk?Moga2 dapat petunjuk yang dipinta,insyaAllah.

Cat-from-Sydney said...

Dear Kelly,
Awak Grace Kelly ke? Kan dah arwah? Ataupun beg Hermes Kelly yang kena tunggu 4 tahun waiting list tu? purrr....meow!

azieazah said...

Kelly Clarkson??

Maya Marisa said...

Dear Cik Kelly,

Bole tak, saya nak duduk rumah goyang kaki, but income tiapX2 bulan masuk ribu-riban? hehehhe..
TAT sampai esok jer tau...

CS said...

Salam sejahtera kawan2. Mohon maaf sebab lewat menjawab segala komen. Dont be serik ok?? :-)


MIRA
Point no. 2 is about someone yg sangat menghargai tata susila sebelum berkahwin (as opposed to the trend now, ramai muda mudi yg dah kehilangan dara - by choice). Maybe I shd ask the person to solat istiharah. Thank you ;-)


AHKAK Forex
Mekasih tolong jawabkan kemusykilan.
1. Soalannya dimana nak cari daging seperti gambar tu dan apa nama daging jenis tu (samada batang pinang, shin, knuckle).
2. Lelaki in question ialah lelaki bujang trang tang2..bukan duda.
3. Peminjam adalah kerabat terdekat
4. Hidung rompong means hidung kemek ehhh? hehehe.. Kita punya tak berapa rompong tapi tetap gak pemalus n silus, huhu..

CS said...

AB
Masih ada masa untuk menaikkan tahap kerompongan hidung. Sila jumpa suami Victoria Principal aka Pam Ewing... Hubby dia tu kan plastic surgeon?? Good luck!


RIMA
By now you are already in KL, kan? Penat2 buat kueh pastu dapat jenjalan makan angin, syok juga ek? Nape kita kena visit on hari raya? hehe... I keep my comment to myself ajelah k?

CS said...

CAT n AZIE
Kelly ialah nama pojokan diberi oleh junior staff masa kerja dulu. Masa tu I syomel n muda, auwww..


MAYA
Memang boleh! Convert jer whatever currency you have to Rupiah maka jadilah you Jutawan Maya, heheh.
TAT? Jom makan tat nenas, jom? ;-)

Queenie said...

tak sure I paham ke tak entri kali nih...tp terpanggil utk tolong ajar dia menjawab tidak.

memula..bukak mulut dan thebut TI...DAK! TI...DAK! TI...DAK! kat thethaper yg difikirkan thethuai...
ha..kan dah bunyi tu...

CS said...

QJ
Timakasih. Senang aje rupanya nak nyebut TI...DAK ekk??

Nanti I bitau 'orang itew', ya? Ngeheheh..