Tuesday 22 February 2011

Kering darah ...

J-gua

Masa half way terkial2 nak habiskan entry 'Kejap cold, kejap hot' hari tu, TB yang I sangka masih zzzzz tetiba bersuara dari bilik atas "D tak bawak Kelisa ke?". "Taak.. D keluar dengan kawan dia naik motor". I thot jawapan diberi dah mabeles enuf but no "dah tu mana J-gua?".

"J-gua?? Ohhhh tadi D kata nak pinjam kejap pegi kedai tapi tak jadi sebab kawan dia dah datang". By then TB dah berdiri kat tangga "habis tu mana J-gua?". Ishh.. kacau jer orang nak berkarya "you ni pun, kalau D pegi naik motor, J-gua ngan Kelisa mesti ada kat depan tu laaa..". My answer masih not gud enuf "yalah.. tapi mana J-gua?".

Toing!! my montot tetiba terlompat 6" dari kerusi. Dari berdiri kat tangga, TB terus lesap kebilik. Awatnya dia lesap, patutnya inbestiget sama2lah, kaan?

I bergegas ke luar rumah, terlompat2 berpegang pada gate karat sambil mata zoom-in kat tapak si J-gua selalu berteduh. Zushhh... terasa darah berdezuuup naik kemuka, tak nampak bayang J-gua pun! Mau tangkap pengsan time tu juga! aahh, mana pegi itu J-gua? Mana J-gua itu pegi??? huwaaa...

I panik giler as if hantu Kak Limah ada depan mata. I jerit jer "J-gua takde.. J-gua takde kat depaaaan". Jeritan I takde effect on TB so gigil2 I fone D twice namun tak dijawabnya. Dalam panik2 tu teringat nak cari kunci J-gua. Sebaik aje capai kunci dari basket "Liiii, J-gua kena curik .. Liiiiiii J-gua kena curiiiiik!!! Nihaa kunci dia ada kat sini lagi, sah kena curik..".

You should have seen me wailing tak ingat donia!! kahkahkah.. namun TB intercept "apa sebut kena curik, kena curik nih... kena curik betul2 kang?" <- har3 member dah mula cuaklah tu.

I fone D for the 3rd time, masa tu dia masih membonceng and I was close to being hysterical "D .. J-gua hilang... J-gua dah kena curik". Banyak kali jugaklah I repeated the same sentence. D pun terperanjat beruk jugak "huh??? J-gua kena curiiiik? J-gua kena curik?? *pause pause* Ehhh Umi biar betul.. cuba check betul2 kat bawah pokok".

I dashed out cam kilat. Mata zoom-in kat bawah pokok nangka yang buahnya asyik berulat tu, takde apa pun (if given the choice, no one likes to park keta kat situ sebab putik2 nangka busuk would spoil their cars), Then I toleh kiri (lompat2 juga sebab ada keta lain menghalang mata) ... wahahahahhh nun disana my J-gua sedang berteduh bawah pokok kepala kelapa gading!!! No wonderlah my eyes didn't roam far out in that direction (tapak tu dah beyond our territory).

Melompat2 sambil menjerit (or was it menjerit sambil melompat2) "Liiiii... J-gua ada kat bawah pokok kelapa". 2x ulang jerit, kot TB got sound trouble, ekekeke.. Tetiba dia muncul kat tangga "sapelah ingin curik J-gua tu? Keta dah buruk". Woit? w'pun cakapnya betul tapi tak baek cakap cenggitu. Kecik ati I, kecik juga ati J-gua taw.

"Ehhhh you nih.." (tu aje yang terucap sebab tetiba I rasa numb. What if my baby really been carjacked? Sayang taw sebab dalam keta ada cerminmata sebelah bingkai dah patah. W'pun ada yang baru, tapi tetap nak yang tu jugak).

Apsal D tak park J-gua depan rumah aje? Well.. nak dijadikan cerita dalam blog, kebetulan masa tu 2 keta kontrektor n keta Ndja baru tiba so diorang park keta masing2 depan rumah maka sesaklah jadinya.


Citer sampingan:
Ndja tu sape? Ramai tau she's my elder sista. Selama2nya kami berjiran tapi dia dah jadi nomad sejak hubby dia kena posting merata tempat. Anytime soon, she n family akan pindah balik kerumah dia yang dah kothong <>3 tahun. Tulah tu dia buat mini make-over to her house. Kalau dia extend the make-over tewus kerumah adik dia, kan bagus?? heheh.

Nota boleh tahan tak penting:
Li @ Liii = TB
J-gua memang bukan Jaguar, vukan vukan vukan!
.

21 comments:

kak ja said...

Choppppp nomor siji!!

kak ja said...

Muakakakaaaa... gua sukerrrr!!

Ok, ni baru nak baca!!

kak ja said...

Sama mcm my Kembara.. dah buruk, dah tua.. Tp kalau ati sudah syg, mana kira tua muda buruk cantik lagi, kan?

Tpkan Kak Som, boleh tak jadikan n3 kecemasan mcm ni sbg n3 wangs ing a blu mung? Sesak napas I tawww..

Sizuka said...

CS,

terkejut kejap, ingatkan kete u betul2 kena curi. kete my friend baru je kena curi minggu lepas, kat area subang jaya, dia bawak kete aphard.

I told her, I'm glad to be driving my beaten up car, at least when i park merata2, insyaAllah, takde org teringin nak toleh kali ke 2. :D

Lili said...

*kite bakor...kita bako! (ayat geram ala ala usup sambil hayun tangan bak penari kebudayaan) - sebab cik som dah buat darah I kering jugak!

Adeh...dalam pada tersirap darah tu, sempat gak I terfikir...kalo dah hilang J-gua tu tentu posting "kejap cold, kejap hot" tu tak dan publish kan? =))


my word verif: taili...
HAHAHAHAHA!!!

Yat Maria said...

muahahhahahahhahahahah...



batuk...batukkk...tersedak cili jeruk

DeLancrettLurpak said...

mcm gitulah masa rumah saya kena pecah masuk..

T-Bag buat lawak kambing kata rumah kena pecah masuk a month before the real accident...

bila dah jadi, terkedu..

mintak la dijauhkan ye CikSom.. pokok nangka tu berbuah tak? Nak sikit, I like Nangka u know!!

Kongkang Malaya said...

Cik Som,
Saya baca pon berdebar.. macam nak tolong jerit sama "J-gua kena curiiiiik!". Hehe!

Nasib baik la hanya ilusi optik, kan? Tuh la Cik Som, banyak bebenor kenderaan.. dah susah nak keep track their whereabouts :D

Ibu n Abah said...

hahahahahahahha...
nak gelakkan Ja dan Lili...
awatlah you all kering darah???
i awal2 dah tahu kak som silap parking...
sebabnya??????
kalau betul2 hilang, u ingat kak som ada masa ker nak update blog dia within sehari???
sure ambik masa bervulan-vulan dia nak rekober dari kesedihan kehilangan baby dia tu....
U all ni... kena belajarlah ilmu dari Maktok Ja.... itulah ja.. masa maktok u nak turunkan ilmu u tak mo... habis tu sekarang sapa untung????? I jugak.....

Anie said...

Somuffins,

Our car pernah kena curik 3 yrs back :( park dkt driveway dpn rumah lagi. Time tu di waktu malam, I dkt rumah lagi...kenapa tak dgr kereta dicuri? Sbb I tgh tgk tv in fact tv tgh tgk I :( Biler my hb balik kerja, tanya mana kereta?? Adoooiii I panic giler, segiler u....hehehez. I know what u went thru even thou ur beloved jgua is still there....huhuhu.

Nothing significant or valuable dkt dlm kreta but car seat Jannah yg baru beli, colour pink and mahal giler hilang bersama kereta tu. Sampai ke hari ni tak jumpa walaupun dah di report tu pak polisi...

Alhamdullilah, gd to know ur kreta kesayangan selamat sembunyi bwh pokok kelapa...hehehez.

CS said...

JA
Sape tiba sini no. 1 dia kena basuh tayar J-gua. Sanggup ke you Ja?

Niway, betul cakap you. Kalau hati dah sayang, rasa kecintaan tak mudah luput, muahahahaa..
'kecintaan'? <- xbleh blah!

I pun tak sker nak tulis cewita2 yang sesak napas cenggitu. Bukan apa, tak sker tengok dada you berombak2, auwwww...

CS said...

SHIDAH
Yang buat I gelabah sebab at my area memang pernah terjadi kes curik kereta (tapi kereta yg kena curik tu memang jenis gahlah kan? Unlike my beloved J-gua). Apa pun, kita bersyukur dgn apa yang ada, kan kan?



LILI
Jom kita bako, kita bako.. kueh bako, ngeheheh ..
Kalau J-gua betul2 hilang, tak taulah nak kata whether that entry will remain as draft, tapikan tapi since it was already published, what can I say except that blogging aka berkarya is already in my blood, har3harharuuu..

CS said...

YAT
Sabar Yat .. makan pelan2 ok? makan pelan2 *sambil gosok2 dada you.. auww*


DLLURPAK
I pun pernah rasa kecurian kat rumah lama. Mcm2 jugalah yg dia ambik dan adalah samting yg dia dah lepaskan kat rumah I. Badigol betul!
Pokok nangka tu jiran yg punya (bukan jenis madu). Ada gak buahnya tapi xpernah nampak buah tu membesar dgn ertikata sebenar. Ada juga bibik out of nowhere meragut buah nangka muda.

CS said...

AIDA
Ilusi optik? I like that, comel aje bunyinya. Kawasan nih as at other kawasan, bila hari Ahad mulalah kereta bergentel2 park kat luar kwsn rumah. Each household for sure ada 2 keta, n bila anak2 dah besar, mau tambah lagi satu, tul tak?? I have 12 roda jer, belum 16, ahaks.


AKAK
Ja n Lili berjiwa seni.. tu sebab dia dpt menjiwai watak. Dengar citer diorang nak masuk 'pilih kasih' musim ketiga.


ANIE
For sure kita takmoh alami the same incident, kan? Sesak napas dibuatnya. Alhamdulillah J-gua masih jadi rejeki I. Kalau hilang betul2 mau I carik Jaguar Panthera, the real animal, kah3.
BTW, maybe I've shed a few gms hari tu akibat berdezup keluar masuk rumah, hehe.

Lili said...

Hahahaha))) Tak boleh blah masuk itu 'Pilih kasih'!

You know, kak som, I seldom comment the second time around on a same posting...but your reply to Akak is hilarious!

en_me said...

salam rabu kak som ittewww..

zarin said...

lap peluh kejap..lambat datang td coz i berlari larian nih :D
kering darah i kejap sbb ingat j gua tu betul betul ilang...sib baik tk hilang ye!

SurayaCoghlan said...

handsome gambar j-gua tu ciksom...

CS said...

LILI
I can now imagine how you laugh, tssk.. tssk.. so ceria one!


en_me
W'kumussalam.. You katne sekarang? Bawak diri ke?


ZARIN
Kalau bitau you nak datang sini tadi, for sure I jemput you dengan J-gua, ahaks. Alhamdulillah, keta tu masih jadi rezeki I.


SUE
Handsome kan? Tulah rasa macam nak pegi Afrika bawak balik sekor, heheh..

Mama said...

Salam CS

Tahniah....U berjaya 'menjiwai' watak...nnt I contact Rosyam Nor suruh ambik U pilih kasih musim ketiga.

Remember yg I ajak U date tp tak jadi that day? It's more or less about the same story yg I nak story kat U...

CS said...

MAMAku sayang
I tak boleh berlakun. Rosyam kata I sesuai jadi JURI jer, ahaks.

You got the same story meh? Luahkanlah .. I pasang tinger nih.