Thursday, 12 August 2010

2 Ramadhan ... dugaan

I masih bertahan tak buat sebarang lawatan kebazar Ramadhan. I mula masak pukul 6 pagi petang. Kali nih I am a bit smarter, heheh. Bahan2 menumis dah siap disediakan awal oleh sibibik itew (bibik nih kerajinannya tenggelam timbul so esok lusa kalau I komplen2, paham2 ajelah).

I kuk 3 lauk cam biasa. DGK, IG dan JPML. Oh ya, ada IM untuk pembuka selera (cubalah decipher initial2 tu, kih3). Dessertnya? Buah fig, kurma dah J-Lo perisa raspberry.

I ada cewita pasal kawan I ... mehlah 'dengar' but donwori I promise no gusip2.

Kawan I rasa ralat kerana tak dapat mengawal kemarahan serta kegeraman yang meluap2 pada seseorang. Dia sedar pahala puasanya pasti kurang, puf just like that! Yalah kan, baik2 nak dapat 89.9%, terus menjunam dapat 60.5% (gitulah kekdahnya kalau dikira mengikut peratus, wallahualam).

I yang kepochi ala curiousity kills the cat nih, bertanyakan sebabnya ...

Some sedutan or excerps from her message to me (pardon our berabuk English, heheh):
"I baru je mcm nak drive beria2, dia lmbai tngn lebih kuat & laju pnggil cars ..... tiba kat I, I could see mulut dia marah2, siap tnjk2 kat I smbil bersign language yg I ni tak guna otak ..... Along the way pulak, kete drive mcm siot2 sume, I drive only at 90km, sometime left lane, sometime right lane, and kat highway ke airport tu tak bnyk kete tp I tak tahu kenape 2 3 cars marah I, ada yg honk & bila lalu marah2, tnjk tangan, ada yg buat kureng asam, bila potong I dia orng masuk semula my lane, dgn rapatkan kete dia orang. So, me mouth got talk some rotten language lerr, dek kerane geram ...... Dah puas, baru sedar, alamak, abes puasa aku ....."

My response :
Hadoilaa... dugaan silih berganti.. Camana kita boleh bersabar ekk?? Takper, hikmahnya kita pasti akan belajar sesuatu. Tu cerita you (harap Allah tak tolak banyak markah). I plak fuming like an old dragon on the eve of ramadan. I nak tepon insurance agent yg selalu buatkan road tax kitorang. Since when I became a PA, I oso dono tapi as per boss request, I fonelah agent tu berdasarkan fone no. yg tertera on the form. Rupa2nya nombor tu dah out of servis. Since I ni ex pekerja I*M, I ngaku I bijak sket (sket aje), maka I pun fone HQ ofis nak mintak no. agent tu. HQ fone no. also tertera on the form.

Adalah simamat k*ling nama Madi yg nyambut my call after the op transfar the line to dono what dept. I assume dia tu customer service. Bila I cakap melayu, dia cakap omputih. I geramlah wpun inggris I berdebu dan berabuk. Bila I kata kat dia I cakap melayu, kenapa dia cakap omputih. U tau apa dia kata? Dia kata "kenapa tak cakap tak tau englishhh"...

Bila dia kata gitu, I geramlah. I kata why not talk to me in chinese, I can speak chinese. Dia cabar I, dia kata dia pun reti cakap china. Blablabla ... pastu... (lepas dia check komputer nombor agent mmg dah out of servis) dia boleh suggest kat I "kau cuba telefon .....". Bila I dengar dia kata 'kau', lagilah I hot. I told him he is not supposed to talk to customer using kau aku. Bukannya dia nak say sori, dia keluarkan bunyi 'huh' @ smirk lagi. Konghajar punya k*ling peria masak lemak! Bila I ingatkan dia sekali lagi not to use kau/aku, dia terus blabber using 'kau' juga.. I dah membara you .. maka dengan itu I pun terus mendidih, I kata "madi ... you can go to hell!!" I terus bang the fone. Sekian..

My fwen menjawab (jawab jangan tak jawab)
Emmm ...... Madi ni nak kena ek, ckp ngan Muthaya baru dia takut, sekali Muthaya bagi 'five book', trtiarap dia. Emmm, memang bnyk kebijaksanaan kita pick up from I*M kan, tp bab ckp omputih, memang sbb kita rajin masuk U keluar U ....harvard jap, oxford jap, cambridge jap, he he. Siot betul Madi tu ye, got look down on u. Agak2 ur conversation tu di rakam tak? biar mam-pooooooo-ssss si kap lam ye nge tu. I gerams je dengar. I ada gak kisah customer service ni, dgn R*B, malay girl ckp sal insurance utk credit card samthing like that la .... nnt2 kalo ada masa I cite.

Al-kisah, gitulah cewitanya. I tak tau plak nama penuh siMadi tu. Madhiphalan kot? Kalaulah dia nih bekerja kat ofis budiman tempat I kerja dulu, I pasti dia akan diberhentikan 24 jam tanpa notis, tanpa berpeluang membela diri atau worst still, dibuang daerah sehelai sepinggang, kahkahkah..

I rasa macam nak ambik tindakan aje but before that I need one or two good lawyers. Ada sesiapa nak jadi Parry Mason? <- I kenal dia nih aje.. kerana dia, I suka sangat tengok drama tivi yang berkisar kat mahkamah. I patut jadi loyer tapi I tak phandhai belajar..

13 comments:

kucingorengemok said...

[wahhh, banyaknya benda aku nak komen, *sambil tarik nafas dalam²*]

- daging goreng kicap, ikan goreng, jepun masak lemak

- nama budak fon tu mungkin madiganesan

- perry mason? dia ni bukan suka ppuan seksi ke? u cekci eh, cikcom? ;)

kakcik said...

Salam CS..

I rasa nama dia Muddy ke tak pun MADdikapla... :)

Bulan Ramadhan ni kita digalakkan untuk lebih bersabar berbanding bulan2 lain, kan? (^_*)

Ibu n Abah said...

kak som...
mmg kaf lam ya nga tu species yg patut hantar balik india...
kurang ajar sungguh....
kena kat sesiapa pun boleh berangin jadinya..

somuffins said...

Salam semua...

KOG
Lauk IG aje yang betul, hehe.
Perry Mason artis jaman dulu; dah tua dan dah mati pun.
BTW, kita tak cekci langsong. Timakasih 'komen banyak2'.


Kakcik
Nama MADdikapla lebih sesuai kot. Betul tu, kita kena sabar esp dlm bulan Ramadan (nasib baik I menggila hari tu sebelum ramadan, hehe).


Akak
siMadi tu dah terlebih asam geluguq tapi kurang asam jawa, kih3.

azieazah said...

Ehhh apa nih Customer Service guna ayat “kau aku” nihhh...?

ni yang I nak marah nihhh...

kak ja said...

KS, kalau I, I kol HQ n buat report.. Tak perlu sebut nama dia, ckp u kata, seseorang from that dept.. Biaq semua kat dept tu kena warning.. For all u know, depa semua mmg sama je kureng asamnya..

Nama Parry Mason tu kalau versi Melayu, Pari Masin agaknya?

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

waduh..

penat baca ni..

kena baca semula kasi paham.

hehe.

ahkakbatik said...

cik som...
i tak kenai perry mason.... i kenai karam singh walia je.... hik hik...

den poning nk mahamkan high end english cik som tu...

somuffins said...

AA
Boleh tak I lantik you jadi peguambela I?


Ja
Niat dihati memang nak fone HQ. Tengoklah camana. Pari Masin tu kalau digoweng, membuka napsu makan, kan?


Azrina
Harus baca sekali lagi kalau you nak cepat tidur, heheh.


AB
Orang muda2 memang tak kenal Perry Mason. Orang yang tak berapa muda nih aje yg kenal, hehe.
High end English? You mean bWoken engliss kah? kah3, english owang tak gi Unibesiti, kekdahnya :-)

fa*atip said...

I suka kalau you call lagi mamat tu kan, tukor2 sikit syuara you tu, pastu you speaking London! Tanya itu ini guna pekataan2 yg `mombastik' gitu, bior dia sampai terkial2. Sebelum tu, mintak dulu nombor boss dia!

Bannnyakkk lah dia punya `kau'!!

kak ja said...

KS, patut ari tu, u kata kat dia, cow (kau) tu lembu!!

somuffins said...

Fa
Tewasa cam nak kol si 'kau-dang' tu. I kompol semangat juang dulu ehh?? Dalam pada tu nak gak belajar satu dua perkataan tak manis dlm bahasa ibunda dia. Do you know one or two words? hehe.


Ja
Oleh karna bahasa omputih I tahap Q-Dees, masa tengah geram tu terus terlupa 'kau is lembu' n lembu is cow, kih3.

Aida Rezuan said...

Cik Som,
Uiks! Sungguh kurang ilmu si k*ling Madi tuh ye! Bukan nak kata (tapi dok kata gak nih) tapi most of the customer service nye people memang pasang lagak dan ego la. Kita lak berdebar bila tepon derang, wahal derang yang patut kasik service kat kita.

* still tabek kat Cik Som sebab at least berjaya bersabar sehingga ke tahap tuh!